Vrijdag 20 Juni kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Niels en Melanie - WaarBenJij.nu Vrijdag 20 Juni kalibaru - Reisverslag uit Kalibaru, Indonesië van Niels en Melanie - WaarBenJij.nu

Vrijdag 20 Juni kalibaru

Door: NielsMelanie

Blijf op de hoogte en volg Niels en Melanie

20 Juni 2014 | Indonesië, Kalibaru

Helemaal relaxt werden we om 7.15u uit onszelf wakker. Om 8u liepen we naar het restaurant om te eten. Onderweg hingen er 2 vliegende honden voor ons neus in de bomen. Die hebben we natuurlijk even op de foto gezet. Bij het hotel hebben ze een eigen bakkerij, dat betekent dus iedere dag vers brood, heerlijk! We zitten hier zowieso op ons plek: een eigen huisje met een lekker bed en een goede douche. Een zwembad met heerlijke ligstoelen die omgeven is van palmbomen. Als je aan het zwembad ligt hoor je de bladeren van de palmbomen ritselen in de wind en af en toe vliegt er een vogeltje voorbij. Ze hebben hier een mooie tuin en Niels liep rond met zijn camera. Er kwam een man langs die hem rondleidde in de tuin. Hij heeft de kaneelboom laten zien, een kameleon en verschillende andere dingen. melanie lag al een poosje met een boek bij het zwembad te genieten van de rust. Na de lunch werden we om half 3 opgehaald om naar de rijstvelden, rubberbomen, kruidenbomen etc. te gaan. We kregen een rondleiding van de mevrouw die daar woont.
Eerst hebben we de verschillende kruiden op tafel gezien en geroken. We kregen de verschillende processen uitgelegd en mochten dingen proeven. Hierna zagen we hoe ze palmolie koken. Dit moet 6 uur lang koken zodat het bruin word. Dit gieten ze in een kokervorm en ze laten het afkoelen zodat het hard word. Nu heb je palmsuiker wat je voor verschllende dingen kunt gebruiken als je het afraspt. We kregen het koffieproces te zien, de bonen worden een half uur in een wok gebrand waarna ze gestampt worden. De vrouwtjes die aan het werk waren zongen het liedje: 'koffie, koffie, lekker bakkie koffie' in het Nederlands. Zelf hebben we ook even geroerd en gestampt en samen het liedje gezongen. We werden de tuin van 25 hectare in meegenomen. Wat een prachtige tuin!!!!
Die zouden we wel mee naar huis willen nemen. Eerst liepen we over een bamboebrug naar de verschillende kruiden: nootmuskaat, koffie, cacao, mierikswortel, gember, citroengras, kaneel, peper etc. Onderweg kregen we versschillende dingen om te proeven, cacao, kokos met rietsuiker, kokosmelk en nog veel meer. Bij de rubberboom liet ze ons een rubbernoot zien. Melanie vertelde toen dat ze hier een ketting van had uit Borneo en dat ze er hier ook wel kettingen van konden maken. De vrouw was zo blij dat ze alleen maar 'tarima kasih (dankuwel) kon roepen, waarop wij 'sama sama' (graag gedaan) antwoorden.
Er is namelijk een weeshuis en ze vond het leuk voor de kinderen om de kettingen te maken en te kunnen verkopen aan de toeristen.
We liepen verder naar de palmolieplantages waar een man ons showde hoe hij in de boom klom om bovenaan (20 meter hoog) een snede te maken in de vrucht zodat er palmolie uitloopt. Hij hangt er een leeg emmertje onder en neemt de volle mee naar beneden. Er zijn uitsnede gemaakt in de boom en zonder beveiliging gaat hij omhoog en omlaag. Per persoon beklimmen ze 40 bomen per dag en dit 2x, dus 80 x omhoog en omlaag. De mensen van de ru7bberbomen werken van 6 tot 12u, 's middags is het namelijk te warm en stolt de rubber te snel. We zijn door de pandanrijstvelden gelopen, deze zijn heuvelopwaarts geplaatst omdat de velden 2 weken onder water moeten staan en 2 weken droog. Dit word een aantal keer herhaalt d.m.v. een natuurlijk waterirrigatiesysteem. Ze eindigen met 2 weken droog, dan een maand rijpen en zo kunnen ze na 6 maanden oogsten, dus 2x per jaar.
We kwamen aan bij een 'open plek tussen de bomen' waar stoelen bij een tafeltje stonden. We kregen koffie van eigen plantage, gebakken banaan en een oliebol met ananas erin. Hierna mochten we plaatsnemen op de stoelen en gingen er 3 weeskinderen voor ons dansen. Dit om ze sociale vaardigheden te leren, niet verlegen te zijn en hun motoriek te stimuleren. De kindere stelden zichzelf voor in het Engels en begonnen te dansen. Hierna maakten ze traditionele feestversiering van jonge palmbladeren, die ze aan ons gaven. Niels kreeg een zelfgemaakte kroon en een lange versiering. Melanie kreeg een versiering in haar haar en een stuk of 4 verschillende versieringen in haar hand. De kinderen hebben ons hierna hand in hand naar de auto gebracht. Wij hadden van de laatste hotels wat zeepjes, kammetje en tandenborstels meegenomen en deze aan de kinderen gegeven als bedankje.

• 20 Juni 2014 - 16:06

Christa:

Hai reizigers, ik ben net bekomen van jullie vorige verhalen en nu deze verslagen weer. Ik lees wel, dat jullie veel meemaken, veel indrukken opdoen en vooral genieten. Dit ondanks de vele uren reizen van de ene naar de andere plek. Goed dat jullie aan het einde van de grote reis nog wat rustdagen hebben. Hoewel, als het goed is gaat Niels nog duiken toch?? Dat zal een mooie belevenis zijn, denk ik, heel wat anders als hier in Nederland. Ik ben zeer benieuwd naar jullie foto's, die alle verhalen in beeld brengen. Nog een paar mooie dagen gewenst. Liefs van ons allen hier.

• 20 Juni 2014 - 19:11

Kitty:

Van deze 2 dagen zijn wel heel mooie verslagen gemaakt. Het is een feest om het te lezen, al die kruiden en gebakken bananen, de meest verse koffie, de prachtige tuinen en het klinkt heel sprookjesachtig alwaar jullie op dit moment verblijven.
    Ook hoe jullie de opkomende zon hebben beleefd, moet een magisch tafereel zijn.
    Wij zijn heel benieuwd hoe Niels dit op de gevoelige schijf heeft gezet!

Eerst nog weer een stukje reizen en dan mogen jullie lekker uitrusten en relaxen van alle belevenissen.
    De hele familie poes/kat begint al aardig aan elkaar te wennen.
    Donna en Diesel gaan gewoon hun gangetje, zo van..wij waren hier het eerst en verblikken of verblozen nergens meer van.
    Diesel en Romana hebben momenteel een verhouding. ( :
    Kus en koppies van ons 13en

• 22 Juni 2014 - 07:10

Anja Broers:

Hallo Melanie en Niels,

Ik heb net jullie verslagen voorgelezen aan Joop. Dankzij jullie gedetailleerde beschrijvingen kunnen wij ons jullie werkelijkheid enigszins inbeelden. De geuren en klanken verbeelden wij ons er maar even bij :)

Nog fijne dagen verder en een behouden thuiskomst!
    God zij met jullie,

Joop en Anja

• 23 Juni 2014 - 12:55

T.Annemieke:

Heerlijk om mee te lezen hoe het leven aan de andere kant van de wereldbol toegaat. We nemen aan dat als jullie thuiskomen eerst maar even vakantie thuis houden om uit te rusten. Was gister even bij Kitty en Thomas op visite in de cattery ( 11 stuks). Ze liggen/lopen overal. Veel plezier nog!
    Groetjes O.Jan en T.Annemieke